Værd at vide om dæk

content div

- produktionsdato, lufttryk, afbalancering mm.

På dækkets side er der indpræget en række vigtige oplysninger:

Dækstørrelse, dæktype, alder, evt. rulleretning samt producentens navn.

Produktionsdato

Der er to kodesystemer, man kan støde på i forbindelse med dækkets produktionsdato.  
Et 3-cifret DOT-nr eller 4-cifret tal, afhængig om dækket er lavet før eller efter 1. januar 2000.
Disse kodesystemer er et udtryk for måned og år for produktion. 
418 betyder uge 41 i år 1998.  1112 betyder uge 11 i år 2012.

Rulleretning

Dæk med særlige profiler har en påbudt rulleretning.
Dækket vil være indpræget "Rotation", "Drehrichtung" eller "Direction" sammen med en pil, som angiver den påbudte rulleretning for dækket.

Lufttryk

Det er vigtigt at holde et korrekt lufttryk, da dækkets hovedformål er at bære bilens vægt.
Overtryk vil forårsage hurtig og uregelmæssig slidtage.
Undertryk vil skade dækkets struktur.
Overhold derfor det dæktryk, som bil- eller dækproducenten anbefaler.

Sporing og afbalancering

Forkert hjulsporing og afbalancering er en af hovedårsagerne til hurtig slidtage af slidbanen. 
Tegn på dette er f.eks. unormal støj, vibrationer og træg styring.

Opbevaring af dæk

Nye dæk har en beskyttende glycerinefilm, som bevarer dækkene i mange år.
Ved brug forsvinder glycerinen, hvorved gummiet tørrer hurtigere, og dækkene får dårligere egenskaber og kortere levetid.
Dækkene kan blive op til 10 år gamle, hvis de opbevares forsvarligt, mørkt og svalt, og kan dermed bevare sine gode egenskaber.
På vinterdæk bliver grebet på is og sne dog dårligere allerede efter 5-6 år, afhængig af gummiblandingen.
Levetiden varierer naturligvis lidt på de forskellige dæk.

Letmetal-fælge

Efter montering skal letmetal-fælge kontrolleres og efterspændes, da der er en lille risiko for at boltene løsner sig efter nogle hundrede kilometer. 

Vinterdæk

Vinterdæk uden pigge er ikke egnede som all-round-dæk, da de er konstruerede til vinterkørsel med eksempelvis sne på kørebanen.
Ved brug om sommeren har de nedsat effekt på våde veje, slidtage øges og dækkene kan opleves som ustabile.

Sommerdæk

Gummiblandingen i sommerdæk er tilpasset en anvendelse ved højere temperaturer.
Allerede når temperaturen når ned på +5o bliver gummiet hårdt, hvilket indebærer en betydelig mindre kontrol over bilen.

 

Go to top